Event info

Jaarlijks genieten duizenden hardlopers van het grootste en gezelligste hardloopevenement in Maastricht, Maastrichts Mooiste. De verschillende afstanden brengen je door de historische binnenstad en het prachtige buitengebied van Maastricht. De sfeervolle finish op de Markt met duizenden toeschouwers maakt het feest compleet, samen met een stuk échte Limburgse vlaai na de finish. 

maastrichts mooiste

Programma zondag 9 juni

Tijd Activiteit Locatie
08.00 - 13.00 uur Wedstrijdsecretariaat open De Markt
08.45 uur 10 Engelse Mijl Van Hasseltkade
09.00 uur Mini Run 300 meter Vrijthof
09.15 uur Kids Run 1 Engelse Mijl Van Hasseltkade
10.35 uur 10 km Van Hasseltkade
12.00 uur 5 km Van Hasseltkade

Startnummers

Startnummers individuele deelnemers
Heb je je vóór 10 mei ingeschreven, dan kun je voor €3,50 euro je startnummer laten opsturen. Heb je je ingeschreven op 10 mei of daarna, dan kun je op zondag 9 juni je startnummer ophalen op het evenemententerrein (de Markt). Indien je een T-shirt hebt besteld kun je deze op zondag 9 juni ophalen ophalen op het evenemententerrein.

Startpakket Business Runs
Hebben jullie je vóór 10 mei ingeschreven? Dan ontvangen jullie het startnummerpakket in de week voorafgaande aan Maastrichts Mooiste op het opgegeven adres. Hebben jullie je ingeschreven op 10 mei of daarna, dan kunnen jullie op zondag 9 juni het startnummerpakket ophalen op het evenemententerrein

Vul het medisch paspoort in
Je wordt dringend verzocht voor je eigen veiligheid het medisch paspoort aan de achterzijde van het startnummer in te vullen. Het startnummer dien je op de borstzijde te dragen. Het startnummer is persoonlijk en niet overdraagbaar. Bij calamiteiten dient jouw startnummer namelijk als medisch paspoort.

Ontdek de parcoursen

 

 

De Apostelhoeve, de oudste wijngaard van Nederland, vormt één van de prachtige locaties op de route van de 10 Engelse Mijl. Tijdens de 10 km trotseer je, net als bij de 10 Engelse Mijl, de pittige bochtencombinatie Slavante. Deelnemers aan de 5 km ontdekken de iconische binnenstad en lopen onder andere langs de Maas en langs het Vrijthof. Welke afstand je ook loopt, je eindigt altijd op de sfeervolle markt! 

 

Veelgestelde vragen

Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden vind je hier:

Algemene voorwaarden – individueel

Algemene voorwaarden – groepen

Kan ik mijn inschrijving annuleren?
Het is niet mogelijk om jouw inschrijving te annuleren.

Je kunt jouw startnummer overdragen aan iemand anders door in te loggen in jouw dashboard en de stappen te volgen.  Indien je het startnummer overdraagt na een bepaalde datum zal jouw naam nog steeds zichtbaar zijn op het startnummer, omdat deze al zijn gedrukt. Het startnummer wordt naar het adres van de originele deelnemer gestuurd, dus je bent zelf verantwoordelijk voor de overdracht van jouw startnummer. Er worden €3,- administratiekosten gerekend voor het overdragen van het startbewijs, deze dient de koper van het startbewijs te betalen om het startbewijs op naam te zetten.

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat nu?
Nadat je je hebt ingeschreven, ontvang je een bevestigingsmail. Zorg er dus voor dat jouw e-mailadres correct is ingevoerd. Controleer ook je spambox als je de e-mail niet binnen 30 minuten hebt ontvangen. Indien hij ook daar niet staat, neem dan contact met ons op.

Hoe reis ik naar de start- en finish locatie?
We adviseren alle deelnemers en toeschouwers zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te reizen of de fiets te gebruiken. 

Vanaf het Centraal Station in Maastricht is het slechts 10-15 minuten lopen naar de Markt. Ook is het mogelijk om de bus te pakken, je kunt dan het beste uitstappen bij de bushalte Mosae Forum. Kijk op de website van Arriva voor meer informatie.

Hoe ontvang ik een coachnummer?
Bij deelnemers aan de Kids Run 1 Engelse Mijl is het mogelijk om een coachnummer te kopen. Dit kan tijdens de inschrijving of op de dag van het evenement, zolang de voorraad strekt.

Bij een inschrijving van de MVV Mini Run 300 meter zit één coachnummer inbegrepen.

Waar is het evenemententerrein?
Het evenemententerrein van Maastrichts Mooiste bevindt zich op de Markt. Hier bevindt zich naast de finish ook het ophalen van de startnummers, de tassenafgifte en het medaille graveren. De start van alle afstanden, behalve de Mini Run 300 meter, bevindt zich op de Van Hasseltkade. De start van de Mini Run 300 meter bevindt zich op het Vrijthof. 

Krijg ik een finishcertificaat?
Elke finisher krijgt een persoonlijk finishcertificaat welke te downloaden is. De link naar de uitslagenpagina ontvang je per e-mail na het evenement. 

Worden er finishfoto’s gemaakt?
Marathon Photos maakt op verschillende plekken langs het parcours en natuurlijk bij de finish foto’s die je na afloop terug kunt vinden op jouw persoonlijke uitslagenpagina. Zorg dat jouw startnummer goed zichtbaar is en lach naar de camera. De link naar de uitslagenpagina ontvang je per e-mail na het evenement. 

Wat gebeurt er met gevonden voorwerpen?
Gevonden voorwerpen worden verzameld bij de tassenafgifte op het evenemententerrein. Neem contact met ons op als jouw spullen hier ook niet liggen. Na afloop van het evenement hebben wij zicht op alle gevonden voorwerpen.

Kan ik mijn inschrijving wijzigen?
Mocht je na jouw inschrijving jouw adres willen wijzigen, alsnog een product willen bestellen of jouw startbewijs willen overdragen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw dashboard. Dit kan via de voorgaande link of via de link in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen na jouw inschrijving. 

Kan ik mijn afstand wijzigen?
Je kunt van afstand wijzigen mits de gewenste afstand nog niet is uitverkocht. Wijzigen naar een hogere afstand kan met als voorwaarde dat het verschil in prijs wordt voldaan. Bij wijziging naar een lagere afstand, vindt geen restitutie van het inschrijfgeld (of een deel daarvan) plaats.

Stappenplan

  • Log in op jouw dashboard. De link en het wachtwoord staan in de bevestigingsmail;
  • Klik op ”race wijzigen”; 
  • Kies de afstand die je wilt lopen en klik op ”doorgaan”.
  • Als je voor een hogere afstand hebt gekozen en er is prijsverschil, dien je het verschuldigde bedrag af te rekenen door op ”afrekenen” te klikken.

Afstand gewijzigd? Dan kun je lopen met je originele startnummer

Kan ik mijn startbewijs overdragen?
Je kunt jouw startnummer overdragen aan iemand anders door in te loggen in jouw dashboard en de stappen te volgen.  Indien je het startnummer overdraagt na 3 september zal jouw naam nog steeds zichtbaar zijn op het startnummer, omdat deze al zijn gedrukt. Het startnummer wordt naar het adres van de originele deelnemer gestuurd, dus u bent zelf verantwoordelijk voor de overdracht van uw startnummer.

Er worden €3,- administratiekosten gerekend voor het overdragen van het startbewijs, deze dient de koper van het startbewijs te betalen om het startbewijs op naam te zetten.

Kan ik me ergens omkleden tijdens het evenement? 
Op het evenemententerrein op de Markt staan diverse toiletten waar je je kunt omkleden. Ook bevindt zich er een gratis tassenafgifte op de Markt. 

Wat is de minimumleeftijd om deel te nemen?
10 Engelse Mijl Vanaf 16 jaar
10 km Vanaf 14 jaar
5 km Vanaf 12 jaar
Kids Run 1 Engelse Mijl 4 t/m 12 jaar
Mini Run 300 meter 0 t/m 4 jaar

Krijg ik een medaille?
Alle deelnemers ontvangen na het passeren van de finish een medaille als herinnering aan het evenement. Bovendien kun je deze medaille laten graveren met jouw naam en eindtijd.

Medaille graveren
Alle deelnemers op zondag kunnen direct na afloop hun medaille laten graveren. In het inschrijfformulier kun je hiervoor ”medaille graveren” aanvinken voor € 9,- voor de 10 Engelse Mijl, 10 km en 5 km en € 5,- voor de Kids Run en Mini Run. Indien je dit nog niet gedaan hebt, kun je dit nog toevoegen door in te loggen op jouw dashboard

Heb je het medaille graveren niet vooraf aangekocht, maar wil je toch graag jouw medaille laten graveren? Dan kan dat op de dag van het evenement voor €11,-. Op de dag van het evenement wordt er geen onderscheid gemaakt in de afstanden qua kosten. 

Is er een prijsuitreiking? 
Voor de 10 Engelse Mijl, de 10 km en de 5 km zijn er prijsuitreikingen voor mannen en vrouwen. Het podium wordt bepaald door de brutotijd en de plaatsen 1, 2 en 3 overall zullen opgeroepen worden voor de prijsuitreiking.

Voor de Kids Run 1 Engelse Mijl en de Mini Run 300 meter vinden er geen prijsuitreikingen plaats. 

Mag ik mijn rugtas of camelbag meenemen in het startvak?
We adviseren je in loopkleding naar de start te komen. Het is niet toegestaan om tassen/rugzakken mee te nemen in de startvakken (m.u.v. camelbags) of onbeheerd achter te laten rondom het evenemententerrein of parcours. Alles wat onbeheerd wordt achtergelaten, wordt verwijderd en weggegooid in verband met de veiligheid. 

Hoe worden de startwaves ingedeeld?
In de week voorafgaand aan het evenement ontvang je een mail met de belangrijkste informatie rondom jouw deelname aan Maastrichts Mooiste. In deze mail zal ook jouw toegewezen startvak vermeld worden. Deze startvakken worden ingedeeld op basis van de verwachte eindtijd die je hebt ingevuld tijdens jouw inschrijving. Jouw startvak staat ook op het startnummer en is te zien in het persoonlijke dashboard via de link in de bevestigingsmail. 

Is er tijdregistratie?
Alleen bij de 10 Engelse Mijl, de 10 km en de 5 km zal de MYLAPS BibTag worden gebruikt voor het registreren van tijd. Achter op je startnummer (Bib) bevindt zich een elektronische chip (Tag) en een kunststof afstandhouder. BibTag maakt het registreren van je tijden heel eenvoudig, het enige wat je moet doen is het correct dragen van het startnummer. 

Informatie om een goede tijdsregistratie te garanderen:

  • Draag het startnummer zichtbaar op de borst. Bedek het startnummer niet met een jack of met je handen tijdens het passeren van de matten op de start- en finishlijn. Deze matten vangen het signaal van je BibTag op (Let ook op met het indrukken van je eigen stopwatch op de start- en finishlijn).
  • Vouw of kreukel het startnummer niet. Zeker niet op de plaats waar de Tag zit.
  • Gebruik vier speldjes op de hoekpunten van het startnummer, doorboor de Tag niet.
  • Verwijder de kunststof afstandhouder niet.
  • De BibTag werkt op basis van een andere technologie dan de MYLAPS ChampionChip. Daarom kun je tijdens dit evenement geen gebruikmaken van je gele of groene MYLAPS ChampionChip. Je kunt je MYLAPS ChampionChip echter gewoon aan je schoen laten zitten, deze stoort niet op het BibTag syteem.

De Tags hoeven niet ingenomen te worden na de race, je kunt het startnummer (met Tag) als souvenir bewaren of bij het gewone afval weggooien (kunststof).

Wat is de officiële tijd?
De brutotijd is de officiële tijd. Deze start op het moment dat het startschot gegeven wordt en stopt op het moment dat je de finish passeert. De nettotijd is de tijd die start op het moment dat je de mat op de startlijn passeert en stopt als je de finish passeert. De nettotijd wordt als extra service vermeld.

Waar bevinden de toiletten zich?
In het start- en finishgebied zijn toiletten aanwezig. 

Welke verzorging krijg ik onderweg?
Tijdens de 10 Engelse Mijl zijn er drie verzorgingsposten met water. Deze posten vind je bij de Sint Pieterskerk op ongeveer 6 km, de Susserweg op ongeveer 10 km en Tapijn op ongeveer 14 km. 

Tijdens de 10 kilometer zijn er twee verzorgingsposten met water. Deze posten vind je bij de Sint Pieterskerk op ongeveer 5 km en Tapijn op ongeveer 8 km. 

Tijdens de 5 kilometer is er één verzorgingspost met water. Deze post vind je bij Tapijn op ongeveer 3,5 km. 

Alle deelnemers ontvangen bij de finish water en Powerade Mountain Blast 500 ml aangeboden.